De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft haar standpunt over het gebruik van adviesprijzen aangepast. Er is vastgesteld dat er veel verdachte kortingen zijn. meerdere webwinkels maken hier misbruik van. Dit heeft in de praktijk grote gevolgen voor verkopers die werken met adviesprijzen. Thuiswinkel.org heeft aan hun juristen gevraagd om uit te leggen wat dit vooreen webshop betekent en waar men rekening mee moet houden.
De regels rondom adviesprijzen
Adviesprijzen kunnen niet zomaar meer worden gebruikt tenopzichte van de aanbiedingsprijs. Vanaf 2023 is de wetgeving op kortingsprijzen van toepassing. Deze wetgeving bepaalt dat de oorspronkelijke prijs waar de korting van af gaat (de ‘van-prijs’), de laagste prijs moet zijn die de verkoper 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft gevoerd. Prijsvergelijkingen zijn echter uitgesloten van deze wetgeving en in de praktijk zag je veel webshops gebruik maken van deze uitzondering door te refereren (via een kortingspercentage of een doorstreping) naar een adviesprijs die hoger lag dan de laagste prijs van de afgelopen 30 dagen.
Volgens de ACM:
- Mag je geen kortingspercentage noemen ten opzichte van de adviesprijs.
- Mag je ook niet vergelijken met de adviesprijs in Euro’s. (40,- euro lager dan de adviesprijs).
- Mag je de adviesprijs niet doorstrepen.
- Ben je verplicht om statisch direct bij de adviesprijs te vermelden. Dit betekent dat (“De adviesprijs is de door de fabrikant geadviseerde verkoopprijs”). Deze uitleg mag je niet geven door dit achter een i-tje te plaatsen.
De ACM heeft ook richtlijnen gegeven over andere creatieve manieren om kortingen te presenteren, zoals ‘meest gebruikte prijs’, ‘normale prijs’, ‘meestal gehanteerde prijs’ of bijvoorbeeld ‘gemiddelde prijs’ etc. Bovenstaande regels gelden nog steeds voor deze prijzen; deze mogen niet de indruk wekken dat er sprake is van een korting. Als je deze omschrijvingen gebruikt, moet je duidelijk uitleggen wat ze betekenen. Zo ben je transparant naar de consument.
Wat mag je dan wel doen met adviesprijzen?
Je mag verschillende prijzen vermelden, zoals een adviesprijs of een normale prijs, zolang je maar niet de indruk wekt dat er sprake is van een korting. Dit betekent dat je als verkoper duidelijk moet uitleggen wat een adviesprijs of normale prijs precies inhoudt. Daarbij mag je geen kortingspercentage of kortingsbedrag toevoegen.
Zolang je dus niet werkt met een doorgestreepte prijs of met kortingspercentages, het dus wel toegestaan om je verkoopprijzen te vergelijken met de adviesprijzen en de gemiddelde prijs.
Zie hieronder een voorbeeld:
- Adviesprijs, ‘de prijs geadviseerd door de fabrikant’ = 100 euro,
onze prijs = 80 euro - Of de gemiddelde prijs, ‘gemiddelde prijs van concurrerende retailers’ = 95 euro onze prijs: = 80 euro
Standpunt Thuiswinkel.org
Thuiswinkel.org is van mening dat de ACM de wetgeving met deze aangepaste zienswijze op een vergaande manier interpreteert. Het is de vraag of een rechter de richtlijn oneerlijke handelspraktijken en de prijzenwetgeving ook zo interpreteert. Ook is Thuiswinkel.org van oordeel dat deze nieuwe zienswijze grote impact heeft op alle online verkopers. Directe handhaving zou daarom niet passend zijn. Verkopers moeten de tijd krijgen om aan deze nieuwe zienswijze over adviesprijzen te gaan voldoen.
Toelichting van de Europese Commissie over adviesprijzen
De Europese Commissie benadrukt in haar toelichting op de richtlijn oneerlijke handelspraktijken dat verkopers duidelijk moeten aangeven dat de referentieprijzen (adviesprijzen) slechts een vergelijking zijn. Daarmee dus niet een verlaging van een eerder gehanteerde prijs. Deze uitleg moet onmiddellijk en overal bij de referentieprijs worden vermeld. Dit is vooral van belang bij het gebruik van technieken zoals een doorgestreepte referentieprijs die door consumenten kan worden opgevat als een vermindering van de eerder door dezelfde handelaar in rekening gebrachte prijs.
Conclusie
Het is duidelijk dat het gebruik van adviesprijzen niet misleidend mag zijn. Of de rechter echter ook zal oordelen dat een doorgestreepte adviesprijs of het vermelden van een percentage bij een adviesprijs altijd misleidend is en daarmee in strijd is met de richtlijn oneerlijke handelspraktijken, is nog maar de vraag.
De toezichthouder, die boetes hiervoor kan opleggen, geeft nu in ieder geval een strikte zienswijze voor het gebruik van adviesprijzen, doorgestreepte adviesprijzen en het noemen van percentage bij adviesprijzen.
De ACM doet een morele oproep aan verkopers. Stel jezelf de vraag: is het een echte korting of laat je de verkoopprijs mooier voorkomen dan dat deze is? Als je het mooier voor doet komen dan dat het is, pas het dan aan.
Dit artikel is overgenomen van Thuiswinkel.org die zich mede doormiddel van hun keurmerk hun achterban wil inspireren, faciliteren en mobiliseren met kennis, inzichten en tools. Op deze manier willen ze gezamenlijk met hun leden de verantwoordelijkheid nemen. Ook willen ze de impact minimaliseren van cyberrisico’s & online fraude.
Onze webwinkels: www.marktconcurrent.nl en www.aircounit.com zijn gecertificeerd door thuiswinkel.org